Твої права, як споживача

Цей випуск розпочинає нашу нову тему. Студентом ти будеш лише 5-6 років, а споживачем – усе життя. І, до речі, “споживач” не означає, шо ти жереш все підряд, але не виключає такої можливості Пропонуємо розглянути, які ти маєш права як споживач, як їх захистити, і що це взагалі таке. Як казав один Гагарін: “Поїхали!”

Отже, ти – споживач. І ти маєш право на:

1) захист своїх прав державою;

Право на захист своїх прав – суб’єктивне. І ти, звісно, можеш як захищати їх, так і «забити» на це. Але використати його можна 24/7, якщо інше не передбачено законом, і якщо ти не проспиш строки. Захист здійснюють органи виконавчої влади, державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суди. Також існує окремий орган – Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики – Держспоживстандарт.

До того ж, ти завжди можеш звернутись до громадських організацій, таких як “Союз споживачів України”. Але не забувай, завжди можна просто сказати продавцю й розібратись із ним, а не писати заяву чи скаргу до відповідних органів. Так ти уникнеш непотрібних тяганин. Ти, звісно, можеш ходити до суду протягом півроку в надії почути рішення, яке навіть може бути не в твою користь. Але ж ти собі не ворог, так?

2) належну якість продукції та обслуговування;

Це передбачає цілий ряд нормативно-правових актів, які встановлюють вимоги до продукції й забороняють фальсифікацію. Право реалізується за рахунок обов’язку продавця передати тобі товар належної якості та подання правдивої інформації про нього. На твою вимогу продавець зобов’язаний надати необхідні документи/сертифікати, які свідчать про якість придбаної продукції.

3) безпеку продукції;

Продукція повинна бути нешкідливою для здоров’я, у іншому разі продавець має тебе попередити про можливі ризики й надати інструкцію з експлуатації. Також товар має відповідати вимогам нормативно-правових актів, таких як Закон України “Про встановлення метрологічних вимог до фасованих товарів”.

4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

Перш за все зазначимо, що надання інформації про продукт не є рекламою.

В цей список входить:

  • Найменування товару
  • Дані про основні властивості, умови користування
  • Відомість про наявність шкідливих для здоров’я речовин
  • Позначка про наявність в складі продукту ГМО
  • Дані про ціну, умови та правила придбання продукції
  • Дата виготовлення
  • Відомості про умови зберігання
  • Гарантійні зобов’язання виробника
  • Найменування та місцезнаходження виробника, а також підприємства, що здійснює прийом претензій від споживачів

 

У разі, якщо інформація не є достовірною, виробник зобов’язаний вилучити цю продукцію й виправити інформацію протягом 7 днів. Усі деталі ти можеш знайти в супровідних паперах, які ти отримуєш в коробці з продуктом. Також можливе дистанційне ознайомлення.

5) відшкодування нанесених моральних та майнових збитків, завданих внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

Тут все доволі просто: це все організовується в судовому порядку. Якщо ти доведеш, що дефект продукту завдав майнових чи моральних збитків, то цілком справедливо можна вимагати їх відшкодування від виробника продукції.

Ну, сподіваюсь, сьогодні ти став трішки грамотнішим у сфері захисту власних прав і тепер взагалі будеш знати, коли їх порушують. На даний момент це все, до зустрічі наступного тижня.

Адьйос, Амігос!

Comments are closed.