Цей випуск розпочинає нашу нову тему. Студентом ти будеш лише 5-6 років, а споживачем – усе життя. І, до речі, “споживач” не означає, шо ти жереш все підряд, але не виключає такої можливості Пропонуємо розглянути, які ти маєш права як споживач, як їх захистити, і що це взагалі таке. Як казав один Гагарін: “Поїхали!”
Отже, ти – споживач. І ти маєш право на:
1) захист своїх прав державою;
Право на захист своїх прав – суб’єктивне. І ти, звісно, можеш як захищати їх, так і «забити» на це. Але використати його можна 24/7, якщо інше не передбачено законом, і якщо ти не проспиш строки. Захист здійснюють органи виконавчої влади, державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суди. Також існує окремий орган – Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики – Держспоживстандарт.
До того ж, ти завжди можеш звернутись до громадських організацій, таких як “Союз споживачів України”. Але не забувай, завжди можна просто сказати продавцю й розібратись із ним, а не писати заяву чи скаргу до відповідних органів. Так ти уникнеш непотрібних тяганин. Ти, звісно, можеш ходити до суду протягом півроку в надії почути рішення, яке навіть може бути не в твою користь. Але ж ти собі не ворог, так?
2) належну якість продукції та обслуговування;
Це передбачає цілий ряд нормативно-правових актів, які встановлюють вимоги до продукції й забороняють фальсифікацію. Право реалізується за рахунок обов’язку продавця передати тобі товар належної якості та подання правдивої інформації про нього. На твою вимогу продавець зобов’язаний надати необхідні документи/сертифікати, які свідчать про якість придбаної продукції.
3) безпеку продукції;
Продукція повинна бути нешкідливою для здоров’я, у іншому разі продавець має тебе попередити про можливі ризики й надати інструкцію з експлуатації. Також товар має відповідати вимогам нормативно-правових актів, таких як Закон України “Про встановлення метрологічних вимог до фасованих товарів”.
4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
Перш за все зазначимо, що надання інформації про продукт не є рекламою.
В цей список входить:
- Найменування товару
- Дані про основні властивості, умови користування
- Відомість про наявність шкідливих для здоров’я речовин
- Позначка про наявність в складі продукту ГМО
- Дані про ціну, умови та правила придбання продукції
- Дата виготовлення
- Відомості про умови зберігання
- Гарантійні зобов’язання виробника
- Найменування та місцезнаходження виробника, а також підприємства, що здійснює прийом претензій від споживачів
У разі, якщо інформація не є достовірною, виробник зобов’язаний вилучити цю продукцію й виправити інформацію протягом 7 днів. Усі деталі ти можеш знайти в супровідних паперах, які ти отримуєш в коробці з продуктом. Також можливе дистанційне ознайомлення.
5) відшкодування нанесених моральних та майнових збитків, завданих внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
Тут все доволі просто: це все організовується в судовому порядку. Якщо ти доведеш, що дефект продукту завдав майнових чи моральних збитків, то цілком справедливо можна вимагати їх відшкодування від виробника продукції.
Ну, сподіваюсь, сьогодні ти став трішки грамотнішим у сфері захисту власних прав і тепер взагалі будеш знати, коли їх порушують. На даний момент це все, до зустрічі наступного тижня.
Адьйос, Амігос!
0 Comments Leave a comment
Comments are closed.